tiistai 17. maaliskuuta 2009

Työkkärin uusi fiksu asiakaspalvelupolitiikka

Soitin pitkästä aikaa työkkäriin, koska halusin sopia henkilökohtaisen virkailijani kanssa tapaamisajasta. Keskus totesi kylmästi ettei virkailijoita voi enää tavoittaa puhelimitse, vaan minun pitää raahautua klo 9-11 välisenä aikana paikalle selvittämään asiani, tai vaihtoehtoisesti lähettää virkaijalle sähköpostia.

Tein työtä käskettyä ja lähetin virkailijalle sähköpostia. Ilmoitin asiani täysin selkeästi ja liitin mukaan täydelliset yhteystietoni, jotta virkailija voisi olla vakuuttunut minun olevan se henkilö joka väitän olevani. Nyt on kulunut jo täysi viikko, enkä ole saanut minkään sortin vastausta.

Perkeleen perkele sentään.

En oikein ymmärrä mikä on toiminnan motiivi. Asiakkaan tietoturva kenties? Ehkä, mutta minun kokemukseni mukaan toisena ihmisenä esiintyminen vaatisi uskomattomia taustatietoja, eikä toiminnasta koituisi minkään valtakunnan hyötyä. Onko motiivina sitten asiakkaan asioinnin "helpottuminen?" Tämä voi olla uskottavampi versio, mutta mikäli asia on todella näin, asiaa ei todellakaan ole mietitty aivan loppuun asti.

Läheskään kaikki ihmiset eivät omista nettiliittymää ja sähköpostiosoitetta, eli mahdollisuus asioida sähköpostitse on heille yhtä tyhjän kanssa. No, leikitään että kaikilla kansalaisilla olisi käytössään nettiliittymä ja sähköpostiosoite. Tämä ei kuitenkaan vielä tarkoita samaa kuin kyky esittää asiansa kirjallisesti ymmärrettävässä muodossa. No, leikitään vielä rohkeammin, eli kaikki osaavat kirjoittaa selkeästi ja täsmällisesti. Tästä huolimatta vähänkin monimutkaisempi asia vaatii melko paljon tekstiä ja väärinymmärryksen mahdollisuus vastaanottavassa päässä kasvaa. Jos virkailija joutuu kysymään sähköpostitse täsmennyksiä, asia joka olisi ollut puhelimitse selvä jo muutamassa minuutissa, saattaa pahimmillaan venyä vuorokausien mittaiseksi mitamitasinasanoa-inttämiseksi.

Aika näyttää miten käy, mutta veikkaan puhelinpalvelun tulevan takaisin suhteellisen pian.

Ei kommentteja: