lauantai 12. joulukuuta 2009

City-lehden kansalaistaito

City-lehden jutuista 95% on turhia ja hyödyllisetkin ohjeet ovat joskus harhaanjohtavia. Kansalaistaito: käynnistä auto kaapeleilla on eräs näistä hieman harhaanjohtavista jutuista. Listataanpa tähän nuo annetut ohjeet ja verrataan niitä omiin kokemuksiin, kun autoja on tullut sentään käynnisteltyä kaapeleilla useita kymmeniä kertoja.
1.Tarkista autojen käsikirjoista, että akuissa on sama jännite ja kaapelikäynnistys on ok.
Oikein. Jännitteentarkistus on vain aika turha välivaihe, sillä käytännöllisesti katsoen kaikissa henkilöautoissa on käytössä 12V sähköjärjestelmä. Muita järjestelmiä ovat 6V järjestelmä, jota käytetään joissain 60-luvun museoautoissa sekä moottoripyörissä. 24V järjestelmä on käytössä lähinnä kuorma-autoissa ja muissa isomman käynnistysvirran vaativissa ajoneuvoissa.
2. Aseta autot vierekkäin, sammuta molemmista sähköllä toimivat vempaimet, vedä käsijarrut päälle ja laita vaihde vapaalle. Älä tupakoi.
Lähes oikein. Tupakointikielto on hätävarjelun liioittelua, paitsi ehkä silloin jos auto seisoo bensiinilätäkössä.
3.Kiinnitä punaisen käynnistyskaapelin toinen pää sammuneen auton akun positiiviseen napaan. Kiinnitä toinen pää terveen auton positiiviseen napaan. Varmista, ettei kaapelin pää kosketa auton metalliosaa.
Lähes oikein. Tosin kaikki käynnistyskaapelit eivät ole värikoodattuja, ainakaan itse tehdyt. Ja mikä on terve auto? Olisiko oikeampaa puhua terveestä akusta?
4.Kiinnitä mustan kaapelin toinen pää akun negatiiviseen napaan ja toinen konepellin alle maalamattomaan metallipintaan, joka on kunnon matkan päästä akusta, polttoainejärjestelmästä, kaasuttimesta tai liikkuvista osista.
Oikein.
5.Odota kolme minuuttia ja käynnistä hyvä auto. Anna käydä minuutti ja käynnistä sammunut menokone. Anna käydä vapaakäynnillä 10 minuuttia. Sammuta molemmat autot ja poista kaapelit käänteisessä järjestyksessä.
Oikein ja väärin. Jos kaapeli on noin pikkusormen paksuinen tai ohuempi, odottelu on ihan paikallaan, sillä liian hentoinen kaapeli ei kestä välitöntä starttaamista, vaan sulaa suuren virran takia. Mikäli kaapeli on noin peukalonpaksuinen, voit startata vaikka välittömästi. LISÄKSI KÄYNNISTETTÄVÄÄ AUTOA EI TARVITSE KÄYTTÄÄ KYMMENTÄ MINUUTTIA, MIKÄLI LATURI TOIMII NORMAALISTI. AUTOJA EI TARVITSE SAMMUTTAA KAAPELEIDEN POISTAMISTA VARTEN, KUNHAN VAIN HUOLEHTII ETTEIVÄT KAAPELIT KOSKE TOISIINSA TAI AUTOJEN RUNKOON.
6.Laita autostasi päälle moottorin lisäksi valot ja lämmittimet. Pidä auto käynnissä puoli tuntia akun lataamiseksi. Voit ajaa autolla.
Oikein ja väärin. Autolla voi ajaa välittömästi sen jälkeen kun se on saatu kerran käyntiin, eikä puolen tunnin käyttäminen ole välttämätöntä, varttituntikin riittää.

Ei kommentteja: